dissabte, 10 de setembre del 2016

RECERQUES REEIXIDES



El llibre m’interessava, i no el vaig trobar en cap llibreria de vell ni en cap pàgina d’Internet de les que consulte normalment. Però no em desmoralitze fàcilment, i al final el vaig localitzar en una llibreria de Valparaiso (quin nom tan bonic, ah!). Em vaig entendre de seguida amb la propietària, i per un preu ben raonable me l’envià a casa. Va tardar una miqueta, això sí, però és comprensible, de tan lluny. El vaig devorar com devore els llibres que em costen més de trobar encara que no m’acaben de fer el pes, com que, a més a més, m’agrada: oli en un cresol. Però vet ací que al senyor escriptor li ocorre de referir-se a un altre llibre, excel·lent, segons el seu criteri, en el qual s’havia basat. I ja m’hi tens, enderiat pels senderis de l’Internet a la recerca del nou tresor. N’hi havia un en una pàgina d’aquelles que venen andròmines de tota mena, m’hi tire de cap i... decepció: VENUT. I per un preu astronòmic. Descartada tota possibilitat de fer-me’n amb un original, prove amb les biblioteques. Tinc sort: la nostra Biblioteca Valenciana en té un. Els escric i els demane si no me’l fotocopiarien i me n’enviarien un PDF. Molt amables em diuen que sí. El procés és àgil: en un parell de dies el tinc a casa. Però  l’acompanya una noteta: hi falten mitja dotzena de pàgines. Molt amablement, des la BV, m’informen que se’n conserven dos exemplars més a la Universitat de Barcelona i a la Biblioteca Nacional de Madrid. Comencem per Barcelona. Hi envie un mail i em diuen que entre en tal pàgina i en seguisca les instruccions. Ho prove, i després d’uns quants intents m’adone que he entrat en un bucle. Frustració total. La culpa, segurament, és meua: no sóc gaire destre... Doncs provaré amb Madrid. Trobe una pàgina on s’hi han de fer les gestions: pose el nom, el document que voldrà, les seues dades i li n’enviarem un pressupost. Ho veig tot ben clar. Ho emplene i ho envie. L’endemà tinc la resposta: 30 euros. 30 euros? Però si només vull mitja dotzena de fotocòpies?. Però, clar, a qui em queixe? Amb les màquines no s'hi valen planys. O pague els trenta euros o em quede amb el llibre incomplet. Amb el llibre incomplet, no! Però abans de pagar 30 euros faré una altra recerca per l’Internet. Hi descobrisc que a la Biblioteca Popular Bernardino Rivaldavia de Bahia Blanca en tenen un exemplar. Entre en la web i no hi trobe formularis, només una adreça e-mail per a fer-hi consultes. Consulte, i em responen, immediatament, que estudiaran el meu cas. L’endemà rep un missatge en què, amb una gran amabilitat, se’m informa que les pàgines sol·licitades no constitueixen un capítol sencer. Diu que els semblava estrany. Quina professionalitat, quina implicació, quin plaer treballar amb persones... Els explique el cas. Uns dies després rep un PDF  de la biblioteca de Bahia Blanca. I ara m’estic llegint el llibre complet. En devore cada pàgina amb un plaer insuperable!